Přemysl Štych - beseda
13. 9. 2009
Průběh:
V první části přednášky se nám pan profesor představil a objasnil celou problematiku a osnovu, dle které se bude řídit. První část obsahovala vysvětlení pojmu geoinformatika a GIS,jelikož málokterým z nás tento pojem něco říkal a v druhé části (myslím, že ta byla mnohem zajímavější než teorie) nám ukazoval,jak funguje používání takového systému v praxi. Na závěr nám rozdal letáčky s propagací Přírodovědecké fakulty,kdyby měl náhodou někdo značný zájem.
1.část
Jak jsem již zmínila,úvodní část obsahovala příval nezáživné teorie. S vysvětlováním začal pan Štych od úplných začátků,až po samotné jádro věci. Psaní poznámek nebylo tak náročné vzhledem k tou, že měl pan profesor připravenou prezentaci.
Poznatky:
Geografie zkoumá zemský povrch,vegetaci,krajinné sféry,planetu Zemi,je zaměřená na prostor. V minulosti měla popisnou funkci. Jednalo se právě o ty druhy případů, kdy ve středověku objevovali dobrodruzi svět a každou neprozkoumanou krajinu,kterou oni sami navštívili,zakreslili do mapy,popsali nové neznámé území.
GIS(Geografické informační systémy) zkoumají interakce vyskytující se v krajině. Je to vědní disciplína,která se zaměřuje na vývoj a aplikaci metod pro řešení úkolů v geografických vědách s důrazem na geografickou polohu objektů. Také se soustřeďuje na sběr prostorových dat (jejich uložení,manipulaci,prostorové analýzy). Zkoumá i dynamiku a interakci jednotlivých jevů. Nasazuje se všude tam, kde je potřeba rychle a efektivně pracovat s prostorovými daty. Žadateli podá odpověď velmi přehlednou formou tabulky,nejedná se o směsici čísel nebo textů. Pracuje s digitálními daty-okolní krajina ke digitálně přenesena do počítače,kde se s ní následně pracuje.
Funkce GIS: V hlavní řadě se jedná o pořizování dat,tedy skenování apod.,dále manipulační a údržbová fce a samozřejmě analýza dat. Tohoto programu lze využít v mnoha hlediskách např.: ve státní správě a samosprávě,v plánování dopravy,správě inženýrských sítí,kartografii,armádě,v zemědělství,lesnictví,obchodu s financemi-realitní kanceláře,urbanizmu-tvorba územního plánu,ve výuce,ale i v ekologii. Ovšemže existuje mnoho dalších využití. Kupříkladu neodmyslitelně pomáhá při orientaci.
2.část
Ve druhé části nám bylo názorně předvedeno,jak takový program funguje,jaké má výhody a co všechno dovede.
Například-mělo se zjistit kolik je obcí v celé ČR vzdálených od železnic 1km. Do programu se nejprve zadal úkol,vyhledat všechny obce země ve vzdálenosti 1km od železnic. Na podkladové mapě se zobrazily puntíky,představující ony obce. Byla však možnost-pro lepší orientaci,zjistit si u každé ze zmíněných obcí počet obyvatel a následně dle počtu se každý puntík zvětšil či zmenšil. Pak už se jen doplnily k puntíkům názvy a nakonec bylo možné vymezit určitou oblast výskytu těchto obcí. Například pouze Středočeský kraj.
Na závěr jsme si ještě povídali o správném popisu map-každá mapa musí mít zaručeně měřítko (buď numerické nebo grafické), směrovou růžici,název,legendu. U vytvořené mapy se samozřejmě mohou měnit barvy,pro rozlišení větších měst od menších a celkově pro rychlou a přesnou orientaci. Data můžeme neustále modelovat,vylepšovat či vkládat nová data z internetu. Na výběr je i z několika typů růžic mnoho dalšího. Hotová mapa může být buď generována-exportována či rovnou tištěna.
Poznatky
Tento způsob se mi zdál velice efektivní,rychlý a přehledný.Myslím,že by nebylo příliš složité naučit se manipulovat s tímto programem.
Vlastní názor na celou přednášku aneb pocity a dojmy:
Pan profesor Štych na mě působil rozvážně,bylo vidět, že je značně zaujat svým oborem,po celou dobu se snažil mluvit pomalu a srozumitelně,rozhodně chtěl,abychom my nebyli jen takové neživé publikum,co jenom naslouchá a přikyvuje,ale jevil zájem o to,abychom tématu porozuměli,chtěl v nás vyvolat hlubší zájem o problematiku,proto se v krátkých intervalech,kdy vykládal za pomoci prezentace,ptal studentů na otázky,které pomalu,ale jistě,krůček po krůčku vedly k jádru věci. Rozhodně na nás nevychrlil obtížné definice o tom, co je to GIS,ale polopaticky s námi komunikoval a snažil se s námi jistým způsobem navázat kontakt. Mnohé věty v jeho podání vyznívaly humorně. Na první pohled možná působil trochu nejistě a skromně,ale při podání celé prezentace jsem značně změnila názor.
A teď o přednášce samotné. To,co jsme se dozvěděli o GIS se mi v konečné fázi zdálo být svým způsobem k užitku. V momentě,kdy nás v úvodu zahrnoval teorií a možnostmi využití,tak to se mi zdálo nudné a jednoduše k ničemu. Téměř krajně nudnou přednášku oživil konečnou fází,kdy nám celý program ukázal v praxi,což mě nadchlo. Proto nemohu o této besedě říci,že se mi nezamlouvala,ale své složitosti,jak jsem výše uvedla ,měla.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář