Tomáš Halík - beseda
14. 9. 2009
Kolem jedné hodiny odpolední v den výše uvedený se studenti septimy A i B,včetně dalších zájemců a učitelů o přednášku shromáždili v učebně 204. Všichni jsme netrpělivě čekali,kdy se pan Halík objeví. Po několika dalších minutách strávených spekulacemi o tom,o koho se vlastně jedná,zmíněný vplul do třídy,aniž by si toho pomalu kdo všiml,ale ihned po představení začal vykládat o evropské kultuře. Až jsem měla pocit,jakoby někam pospíchal,hlavně v úvodní části.
Jak jsem již řekla,první část byla vykládací. Pan profesor nám povídal o věcech zapadajících nejen do dějepisu,ale i do společenských nauk. Podrobněji jeho povídání vysvětlím v níže uvedených bodech. Tato hlavní část přednášky trvala zhruba 45 minut. „To je těch pár věcí,které jsem chtěl říci.“ Vkusně zakončil své povídání a s prvním úsměvem,který jsem u něho viděla,se psychicky připravoval na příval otázek týkající se jeho osoby. Byly položeny zajímavé dotazy,ale bohužel nepřišlo na všechny,což mě trochu mrzelo.
V poslední části,lze-li to tak pojmenovat byl panu Halíkovi předán dárek v podobě nádherného obrázku kočičky,aby na nás náhodou nezapomněl.
Obsah:
Obsah přednášky byl věru zajímavý,hlavně členitý,bohatý,rozmanitý a věci,které přednášející vykládal do sebe dokonale zapadaly. Ani na chvíli mě nenapadlo přemýšlet o něčem jiném,pan profesor byl něčím velice magnetizující,takže jsem byla nucena poslouchat všemu,co říkal. Ale velice mě to bavilo. Nejdříve vykládal o vývoji evropské kultury,dále se zmínil o řecké filozofii,vznik univerzit,vznik moderny a v poslední řadě na novověk. Druhá část,jak jsem již řekla činily otázky.V následují části mého protokolu vyřknu myšlenky,které jsem si z besedy odnesla,spolu se zajímavými dotazy a jejich odpověďmi.
Myšlenky a názory pana Halíka:
Vývoj evropské kultury
Oblast náboženství zobrazuje dva světy-antický a mýtický. Existují dva pilíře-antický a křesťanský,to je setkání dvou živelných orientací: důvěry a filozofie.
Již od pradávna byly známé dva světy-svět Kosmos,mající věcný,odvěký řád,dnešní slovo kosmetika,sloužící k nějakému účelu-dát se do pořádku a svět Chaos,který je jeho pravým opakem,jak slovo napovídá. Toto byl tedy archaický svět a pomalu se dostáváme k mýtickému,který má tzv.svou ideologii, že všechno,co je nové,je děsivé a nebezpečné,je to něco negativního porušující řád. Probíhá etizace (důraz na etiku)starých náboženství.
Víra je životní orientace přinášející nové pochopení,souhrnný akt,svobodná odpověď odpovídající na výzvu. V biblickém světě se pohybuje Bůh a proroci určující smysl překážek,není to jen osoba komunikující s Bohem. Oni reinterpretují události,poprvé je něco nového zajímavého a pozitivního,nikoli odstrašujícího jako to bylo u archaického světa. V tom je základní rozdíl mezi těmito dvěma světy.
Bůh neměl konkrétní jméno. „Já jsem,který jsem.“ Tak řekl Bůh,když se ho Mojžíš zeptal na jméno. Tomu se říká transcendentní Bůh,nemající žádné jméno,žádný věk,žádnou tvář…Z toho vyplývá význam pro desakralizaci přírody,která je rovněž stvořením božím a je uložena do opatrování člověka. Příroda není Bůh.
Člověk je boží partner. Antropocentrická představa říká,že člověk má zásadní postavení ve společnosti.. Dále se ale může i mluvit o desakralizaci politického řádu tzn.,že králové politické moci nemají božskou auru,na desakralizaci navazují postupně proroci,například kritici velkých králů jako byl David. Zároveň se rozvíjí nové chápání času (čas milování a umírání),přírody,politiky,ale i hmoty. Pan Halík řekl, že vše je to jen závoj a pomíjivé věci. Pro Bibli jsou ovšem typické reálné věci.
1.Antika
Náboženství se považovalo spíše za folklor,to vedlo ke kritice a sympatie vedly k monoteismu. Hospodina zajímá to, co se v člověku skrývá v hloubi duše,v srdci,pravá obět je záchrana slabšího nebo ujímání se nalezenců,nikoli skládání nějakých rituálů či tradic. Toto tvrdili i učedníci Ježíše. Sv.Pavel řekl, že se nemají určovat rozdíly mezi lidmi. Říká: „V Kristu jsme naprosto rovným stvořením,jsme si všichni rovni.“ Zrušil typické znaky židovství jako některé svátky počínající šabatem a samozřejmě i obřízka. Je nepodstatné,zda je člověk otrok nebo svobodný,všichni jsme mluvící bytosti.
2. Řecko a filozofie
Filozofie je vlastně vědoucí nevědomí či milovat moudrost,z čehož vyplývá jistá polemika vůči sofistům. Sokrates ví,že neví a ti ostatní mudrci,podřazení Sokratovi ti neví,že Sokrates neví. Sokrates učí své učedníky racionálně přemýšlet,umět klást otázky a tím oživovat kulturu,což je základ filozofie.
Bible není kniha,ale knihovna. Nelze jí číst od počátku,jako románovou knížku.
Filozofie a víra se vlastně navzájem prolínají. Na počátku bylo slovo nebo i smysl,lze-li to takto interpretovat. A slovo se stalo tělem.
Kolem 2.století se formuluje filozofické křesťanství v teologii. Evropa dostává tvar nové říše římské.Ovšem záhy je Řím převálcován Barbary. To způsobí značný šok,neboť upadlo největší a nejmocnější město,zároveň se rozrůstá i migrace,následuje otázka: Co se bude dít dál? Profesor Halík ale neohroženě vykládá dál. Existovaly tři východiska: prvním takovým byl intelektuální impuls Sv. Justýna,prvního filozofa dějin,dále vliv Sv.Benedikta,zakladatele benediktinských klášterů,předával antickou vzdělanost spojenou s křesťanskou vírou. A třetí variantou byl Papež Lev.
Nastává temné století-reformace křesťanství,dělícího se na dvě oblasti (východní a západní).Pozoruhodná změna nastává kolem 10.-12.století,kdy upadá papežství. V klášteru Kluni se někteří mniši stávají papeži,tím vzniká obrození kláštera jako takového.Postaví se tímto činem proti nároku císaře,do dějin se vpisuje první papežská revoluce,papeži se střetnou s císařským národem. Jsou na světě dva poly: císařský a papežský,to má za následek vznik,počátek plurality,nikoli monopolu.
3.Vznik univerzit
Univerzita je instituce mající privilegium papežského práva,mají rektora,kterého si každá univerzita volí,všechny osoby tvoří kolegium studentů a učitelů. „Byl jsem hostujícím profesorem na univerzitě v Oxfordu i v Cambridgi.“ Doplňuje a ihned pokračuje. Taková univerzita tvořila základní autoritu ve středověku. Je to typický útvar,nezávislý na královských pravomocích s demokratickou strukturou. Komunikuje se především pomocí dialogů,tvořící otázku k diskusi.
4.Vznik moderny
Racionalismus se vyvíjí v teologii i ve filozofii. Také vzniká scholastika s reformací,to přináší nové prvky-rozpad jednoty katolického středověku. Dochází i k demokratizaci církve,přispívající k demokratizaci celé společnosti.
5.Novověk
Rozmach důrazu na racionální přemýšlení. Přírodní věda již není srozumitelná všem lidem,dnešní věda je sofistikovaná a diferenciovaná,náboženství dostává nový impuls v důsledku globalizace. Politické hnutí,terorismus,samozřejmě souvisí s náboženstvím. Náboženská angažovanost není jednobarevná- náboženský prvek je nutno vidět v kontrastu. „ Bojuji proti tomu,aby se na islám nepohlíželo jednostranně.“ Dodává nakonec a připojuje s prvním úsměvem na tváři:“ To je těch pár věcí,které jsem Vám chtěl říci.“
Dotazy od studentů
Proč se ve světě děje tolik násilí,když říkáte, že má Bůh nad vším moc?
Nelze přesně odpovědět. Kdyby nebyl Bůh,tak bych nevěděl,co je dobré a zlé. Zlo-války,pochází z lidské svobody,kterou Bůh daruje každému člověku. Je pak už jenom na něm,jako cestu životem si vybere. Zda svou svobodu zneužije a bude konat zlo. Bůh neurčuje lidem,co mají dělat,každý má od Boha svobodný dar jednat,jak jenom uzná ze vhodné. Proto se na světě vyskytuje ono zlo.
Co si myslíte o Dáblově bibli a ďáblu samotném?
Ona bible je vlastně jenom ilustrace,biblický text,taky je tam ďáblíček,není to nic ojedinělého. Existuje neredukovatelné zlo s metafyzickým charakterem. Pracoval jsem několik let jako terapeut a komunikoval jsem často s narkomany,duševně postiženými nebo satanisty.
Jak si myslíte,že se Bůh dívá na registrované partnerství homosexuálů?
(hlasitý smích) Bůh rozhodne odsuzuje ty,kteří dokáží udržovat heterosexuální vztah a zároveň mají homosexuální vztah pro vlastní uspokojení. Ti,kteří jsou pouze homosexuálové mají vadu,která souvisí s porušením v laloku hypofýzy. Myslím si,že homosexuál má stejnou hodnotu jako každý z nás,ovšem svazek není plnohodnotný,protože není možné plodit děti. Manželský svazek je nenahraditelná,ale to ještě neznamená,že je nutno odsuzovat homosexualitu.
Mají kláštery smysl,když se v nich nic neděje?
Každý rok odjíždím do poustevny blízko jednoho kláštera na pět neděl,kde se dokáži dokonale zregenerovat,uvolnit,mohu se věnovat meditaci a rozjímání. Člověka uvolní příjemná atmosféra dokonale vymodleného prostředí. Právě zde jsem sepsal většinu svých knih,neboť člověka napadají důležité informace hlavně v průběhu spaní. Vřele všem doporučuji.
Darwinova teorie o vzniku světa a vznik světa stvořeným Bohem. K čemu se přikláníte?
Darwin není žádné dogma a teolog není nevzdělaný blbeček. Tak půl napůl.
Zlo je nedostatek dobra. Souhlasíte?
Ne. Zlo má svou vlastní substanci.
Jak se díváte na emancipaci?
Víte,rozlišujeme několik variant emancipace.Je třeba rozvíjet specifická charizmata každého pohlaví.Nikdo nemá právo zabíjet nového tvora-není to součást břicha,je to individuum,biologický začátek v okamžiku početí. Mnoho žen si nechalo potrat udělat ze zloby,hodně z nich jsem osobně doprovázel,ovšem dítě za nic nemůže. Je malé a nevinné,nezaslouží si něco jako toto.
Co je pro Vás přínosem setkání se s Dalajlámou?
Snaha porozumět Židům,muslimům,je to o překonání předsudků a shlédnutí světa z jiného úhlu.
Jaký byl pro Vás kněžský život za komunismu?
Dobrodružný.Studoval jsem tajně,byl a jsem přítelem Václava Havla,již 30 let jsem knězem,přičemž 11 let jsem pracoval jako psychoterapeut s narkomany a podobnými individui. Byla to jistě zajímavá zkušenost,to ano. Tajně jsem i pořádal semináře a vydával knihy.
Ničeho nelituji.
Vlastní myšlenky,názory,které mi přednáška přinesla:
Na úvod bych ráda zmínila, že jakmile pan profesor přišel,začal vykládat velice rychlým tempem,což pro mě bylo zprvu nemožné,jelikož jsem si nestíhala udělat ani jedinou poznámku. Z pana Halíka vyzařoval jeho intelekt,působil velice vzdělaně,zkušeně a do jisté míry i sebejistě. Cílevědomost mu jistě také není cizí. Mnohé výrazy doplňoval i latinskými slovíčky,velice dbal na přesnost vyjádření a bylo zřejmé,že očekával naprostý respekt a tichost od účastníků.Měl velice dynamický hlas,což zaručovalo bdělost studentů (alespoň některých). Do značné míry na mě působil (hlavně při výkladu) velice přísně a solidně,úsměv mu na tváři vykvetl až po dlouhých 45 minutách,kdy došlo na otázky.
Celkově se mi přednáška velice líbila,rozhodně jsem si z ní odnesla mnoho zajímavých poznatků a informací,které snad v budoucnu plně zužitkuji jak se patří. Na závěr bych snad jen dodala,že přednášející byl velice temperamentní člověk a vyzařovala zněj energie,kterou mnozí z nás tolik postrádají.
Komentáře
Přehled komentářů
Mne fascinuje, že tenhle člověk by byl schopen pravděpodobně mluvit x hodin bez přestávky a bez přípravy. Klobouk dolů....
....
(Martina T., 1. 10. 2009 14:31)